ANGAJATORII DIN ROMÂNIA SUNT OBLIGAȚI SĂ EFECTUEZE PERIODIC OPERAȚIUNI DE DEZINSECȚIE ȘI DERATIZARE

Legislația în vigoare stipulează foarte clar importanța și periodicitatea lucrărilor de dezinsecție și deratizare, precum și consecințele neefectuării lor.

Cei care dețin un/o:

  • spațiu comercial
  • spațiu de birouri
  • hală industrială
  • spațiu de depozitare
  • restaurant
  • magazin
  • hotel
  • seră
  • laborator
  • farmacie
  • etc.

, au obligația legală (conform Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătații, art.37) de a avea un contract în vigoare, pentru serviciile de dezinsecție, deratizare și dezinfecție prin care se efectuează o dată la câteva luni aceste trei operațiuni. Dezinsecția reprezintă ansamblul de acțiuni pentru combaterea insectelor și păianjenilor care pot transmite boli infecto-contagioase și prazitare la om și animale iar deratizarea înseamnă combaterea rozătoarelor dăunătoare (șobolani, șoareci). Dezinfecția reprezintă procesul de eliminare a microbilor și a microorganismelor din aer, de pe obiecte, precum și din spațiu. Acestă operație este atât obligatorie, precum și extrem de importantă pentru unitățile publice, cât și pentru domeniile private: casă, apartament, curte, spații de depozitare, scări de bloc, etc.

Totuși, alte detalii legate de periodicitatea operațiunilor sau sancționarea celor care încalcă această prevedere nu există în Legea 95/2006, aceste aspecte fiind stabilite de alte acte normative în vigoare.

Legat de amenzile pentru cei care nu respectă obligațiile referitoare la operatiunile DDD, acestea sunt prevazute in HG 857/2011 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice.

Acest act normativ stipuleaza că pentru neaplicarea măsurilor de prevenire și combatere a insectelor și rozătoarelor în unități de orice tip de către deținătorii acestora, precum și pentru nerespectarea ritmicității acțiunilor de combatere a insectelor și rozătoarelor producătoare de disconfort în unități de orice tip, amenzile sunt cuprinse între 3.000 si 8.000 de lei.

Important și bine de reținut este și faptul că dispozițiile legale privind combaterea insectelor si rozatoarelor sunt aplicabile și pentru Asociațiile de proprietari, la subsolul blocurilor și in spațiile comune, însă și în locuințe. Administratorii de blocuri sau șefii de scară au datoria de a-i convinge pe locatarii din fiecare apartament ca și ei să își verifice apartamentele și dacă e cazul să își facă aceste acțiuni de dezinsecție, deratizare și dezinfecție ca să se protejeze ei ca atare și pentru a se asigura că nu îi afectează și pe ceilalți locuitori din bloc în cazul în care constată că au dăunători în apartament.

În cazul în care sunt făcute verificările de către personalul de specialitate împuternicit de către conducerea Ministerului Sănătății, singurul document pe baza căruia se poate dovedi faptul că lucrările au fost prestate este procesul verbal de recepție a lucrării.

Este importantă și modalitatea de alegere a firmei care să facă aceste operațiuni. În primul rând firma respectivă trebuie să fie autorizata de catre Primărie. Apoi verificată garanția pentru serviciile oferite precum și calitatea acestora, și substanțele folosite să fie cele mai noi din domeniul ddd, ecologice, fără miros sau efect iritant și care nu dăunează oamenilor și mediului înconjurător. E cel mai indicat ca aceste operațiuni să se facă după finalizarea programului de lucru al angajaților.